GUNUNG JERAI

KETINGGIAN: 1380 METER
MASA PENDAKIAN: 3 JAM


Gunung Jerai, yang sebelum ini dikenali sebagai "Puncak Kedah" dikatakan antara puncak tertinggi ke-2 di Kedah yang menakjubkan terletak di sepanjang pinggir pantai negeri ini. Gunung ini telah memainkan peranan penting bagi peniaga kapal pertama dari India dan Arab untuk mendarat dengan selamat. Seperti yang dikatakan oleh pelaut purba, mereka menganggap gunung ini sebagai tapak yang suci dan telah membina banyak kuil di atasnya.



Gunung Jerai merupakan singkapan batu kapur dengan komposisi bunga gunung unik yang menaik. Selebar 8560 hektar adalah hutan rizab yang dilindungi. Gunung Jerai adalah 1,380m di atas paras laut dan ia boleh dilihat dari seluruh Selat Melaka.



Pada hari yang cerah, di atas gunung ini anda boleh melihat pemandangan sawah padi yang terbentang di sehingga ke Perlis dan laut sekitar Pulau Pinang serta pulau-pulau di sekitar Langkawi. Pengunjung boleh menikmati panorama indah ini sambil bersiar-siar di puncak Gunung Jerai. Jika anda bernasib baik, anda mungkin akan menemui pelbagai jenis hidupan liar.


Hasil carian imej untuk gunung jerai


Hasil carian imej untuk gunung jerai

Comments

Popular posts from this blog

Gunung Chamah

Gunung Angsi